vrijdag 17 september 2010

Cardsharing: Deel I - Het begin is er.. nog niet

Helaas is de term cardsharing wat ongelukkig. Ik deel de kaart met niemand behalve mezelf, en de gegevens gaan de machine niet af. Het delen van een TV abonnement met bijv. de buurt is strafbaar.

Laatst via eBay een OmniKey 1021 aangeschaft. Ik zal hier aangeven hoe ik deze aan de praat heb gekregen onder Ubuntu 10.04.

Op een commandoprompt voer in:
sudo apt-get install opensc pcscd libccid
sudo nano /etc/opensc/opensc.conf

Voeg dan de volgende regels in op de plekken waar ze genoemd worden. Je kan zoeken met ctrl+w.
reader_drivers = pcsc, ctapi;
try_emulation_first = yes;
lock_login = false;

Toets dan ctrl+o om op te slaan, en ctrl+x om nano af te sluiten.

Op de commandopromt dan weer:
opensc-tool --list-readers

Je ziet dan uitvoer zoals dit als alles klopt:
Readers known about:
Nr. Driver Name
0 pcsc OmniKey CardMan 1021 00 00


`pcscd` is nogal kletserig in de logs, doe het volgende om dat te stoppen:
sudo nano /etc/init.d/pcscd

Zoek daar naar het volgende:
# if you need to pass arguments to pcscd you should edit the file
# /etc/default/pcscd and add a line
# DAEMON_ARGS="--your-option"

En voeg daarna in:
DAEMON_ARGS="--error"

Dan weer ctrl+o, ctrl+x. En op de commando prompt:
sudo /etc/init.d/pcscd restart

`pcscd` zal dan alleen nog opstart foutmeldingen in de logs schrijven.

Ik krijg nu met `tail /var/log/messages` de volgende foutmelding te zien: "EHStatusHandlerThread() Error powering up card:". Klinkt niet goed. Ik laat wel weten wat er uit komt.

Edit: Kennelijk heb je voor een Ziggo smartcard een Smargo of een Smartmouse Phoenix kaart lezer nodig.

Einde oefening.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb een omnikey 3121 en een ziggo smartcard blijft bij mij ook "EHStatusHandlerThread() Error powering up card:". geven. Een andere smartcard erin en die wordt meteen gelezen. Vrag blijft waarom ziggo smartcard niet en de rest wel...

Henk Poley zei

Ik heb in een cardsharing IRC kanaal het advies gekregen om voor een Irdeto2 kaart een Smargo kaartlezer aan te schaffen. Heb ik nog niet geprobeerd, maar binnenkort wel achter aan.